Zaterdag 03-juni-2023 stond rood omcirkeld in de agenda. Het was de dag dat team JO15-1 van vv Diepenveen aan mocht treden voor de finale in het Zwaluwen bekertoernooi. De tegenstander was Brakkenstein uit Nijmegen. Een onbekende club voor ons, net zoals zij nog nooit van Diepenveen hadden gehoord. De clubkleuren van Brakkenstein zijn ook geel met zwart. De locatie van de bekerfinales was op het terrein van ‘onze buren’ FC RDC in Deventer. Er was veel publiek aanwezig en het sportpark in Borgele kleurde vanaf een uur of 10 in zwart met geel.

De opkomst was een waar spektakel, finalewaardig! Met veel gele en zwarte rook om de teams aan te moedigen. De spanning stond erop bij de spelers, coaches, ouders en andere toeschouwers. De tegenstander Brakkenstein was feller en kwam terecht op voorsprong.

In de tweede helft liet Diepenveen zien waarom ze in de finale stonden. Ze kwamen goed uit de kleedkamer en waren vastberaden om de stand te veranderen. Het duurde niet lang voordat Sylvan het net wist te vinden. De aansluitingstreffer was een feit. En Diepenveen leek het heft in hand te nemen. Totdat Stefan een gele kaart kreeg wegens het hinderen van de keeper en hiervoor tien minuten aan de kant moest. Brakkenstein wist dit uit te buiten door uit een hoekschop de 1-2 te scoren. Er volgden een paar hachelijke momenten. Zo wist een speler van Diepenveen een inzet via de lat uit het doel te koppen en even later schoot de spits van Diepenveen na een mooie aanval op de paal, helaas aan de buitenkant. Vanaf het moment dat Diepenveen weer met 11 spelers in veld stond konden ze het overwicht in de wedstrijd terugnemen. Er werd meer de lange bal gehanteerd, hier hadden de verdedigers moeite mee. De tweede bal werd veelvuldig door Diepenveen opgepikt. En hieruit ontstonden kansen. Na een goede aanval en mooie assist wist Floris de bal achter de keeper te krijgen, de 2-2 lag erin! Met nog 5 minuten te gaan werd nog eens alles op alles gezet in deze knotsgekke wedstrijd. Het resultaat was een voorzet die strak ingeknikt werd door spits Finn. Alle spelers en supporters van Diepenveen konden hun geluk niet op. De 3-2 was ook de eindstand. De beker was gewonnen!

We willen de tegenstander Brakkenstein bedanken voor de spannende en sportieve wedstrijd. Waar winnaars zijn, zijn er ook verliezers. Zij vochten als leeuwen maar de wedstrijd duurde net te lang voor hen. Maar zonder zulke goede spelers had er nooit zo een mooie wedstrijd kunnen zijn.

Wat volgde was de prijsuitreiking op het bordes. Voor iedereen een mooie medaille en natuurlijk de felbegeerde beker! Het winnen van de beker was een mooie afsluiting van dit seizoen.

Foto’s Jan van de Haar